Kuglasta guma “razvaljuje”, ali postavlja i brojna pitanja…

Goodyear je to napravio opet. kao i nekoliko puta prije toga, Goodyear je najozbiljnije od svih shvatio koncept konceptne gume (kao da nam isu bile dosta gume koje same proizvode struju, mijenjaju oblik ili su prepune senzora za sve i svašta).
Ovaj je puta u centru pažnje bila guma u obliku kugle.

goodyear-sfericna-guma-kugla

Guma u obliku kugle

To jednostavno ne možete ne primjetit. U Goodyearu kažu da će taj oblik pomoći sigurnosti i pokretljivosti autonomnih vozila. Orijentirana u svim smjerovima, tako će se moći i voziti. Vozilo će biti u stanju okrenuti se u mjestu za puni krug te se kretati okomito u odnosu na uobičajen smjer kretanja. Ne treba posebno naglašavati koliko će to olakšati parkiranje odnosno manevriranje. Također, iznenadni dolazak na iznimno opasan crni led više neće biti bauk jer vozilo neće klizati na način na koji smo do sada navikli. Komfor u vožnji će se također povećati a vožnja će biti iznimno glatka zahvaljujući fluidnim, uzdužnim pokretima.
Da bi se izbjegla neudobna vožnja gazni će se sloj morat jednoliko trošiti. Zahvaljujući senzorima u gumi ona će se sama namještati u takav položaj.
Konstrukcija gume također skriva iznenađenja. Biomimikrija je, kao što navode u Goodyearu, bila princip koji se koristio kod dizajniranja ove guma. Dezen gume koji podsjeća na moždanu koru, s blokovima i kanalima usmjerenim u svim smjerovima stvaraju sigurnu kontaktnu površinu. Tekstura koja podsjeća na spušvu po potrebi upija i otpušta vodu pa je guma na mokrom kolniku mekanija dok je na suhom tvrđa.

Zanimljivo je da guma nema zrak u sebi. Ima pjenu koja je vrlo slična zraku ali nema nikakve potrebe za dopunjavanjem. Činjenica da nema zraka otvara prostor za elektromotor unutar kotača.

Magnetska levitacija

Jedan od SCI-FI elemenata je veza ove gume s vozilom. Prema konceptu, guma će biti povezana s vozilom preko magnetskog polja (kao MAGLEV vlakovi), a to će dodatno povećati komfor putnika i smanjiti buku.

U Goodyearu također vjeruju da će povezivost gume s vozilom poboljšati sigurnosne karakteristike. Senzori unutar gume registriraju uvjete na cesti, uključujući vremenske uvjete te uvjete na cesti, te dobivene podatke prenose samom vozilu kao i vozilima u blizini. I na kraju, činjenica da je guma proizvedena putem 3D printera, otvara neslućene mogućnosti personalizacije (zimska guma za čovjeka iz Slavonije neće biti ista kao ona za čovjeka u švicarskim Alpama).

Koliko god proizvodnja ovakve gume bila daleko, jedno je sigurno : ovo je sjajna guma, sjajne budućnosti. Bez ikakvog uveličavanja, tehnološko remek djelo.

The new tyres envisions a world in which internal magnetic levitation propulsion is possible and mainstream

Nova proizvodna paradigma

Kao što smo već napomenuli, Goodyear je ovu gumu napravio putem 3D printera. Pustimo sad na stranu praktičnost odnosno loše strane 3D tiskanja ali ostaje činjenica da Goodyear u budućnosti želi vrlo kratke rokove za isporuku gume te visok stupanj individualizacije same gume. Jasno je da će se proizvodni proces u gumama potpuno promijeniti.

Najveća će promjena zahvatiti proizvodnu tehnologiju i radnu snagu. Stari, old-school načini proizvodnje više neće biti potrebni, dok će “u nebo” porasti potreba za robotskim inženjerima.

Distribucija guma ili logistika ?

Pitanje distribucije guma pojavit će se samo  po sebi. Kad se za neko vrijeme prebacimo na proizvodnju guma po narudžbi, u pitanje dolazi kompletan proces distribucije guma kakav danas znamo. Držanje guma na skladištu postaje besmisleno. Sirovine za proizvodnju trebaju biti na skladištu, za razliku od gotovih guma. Proizvest će se samo ono što ima kupca. Doći će do velikog smanjenja proizvodnih linija kojih nema 40 nego 40 milijuna..što to na kraju krajeva znači za servisno prodajno mjesto ?

 

Veletrgovac ili (auto) serviser ?

Oštrovidni među vama primjetili su da sam napisao da guma ima senzore koji otkivaju nejednako trošenje. Također, vozilo se samo parkira. Upozorava samo sebe i ostale na uvjete na cesti. Vozi autonomno.
Što nam to sve govori ?
Vrlo je lako moguće da će se takvo vozilo samo odvesti do servisne radionice na promjenu guma, bez da se vlasnik ne mora mučiti oko toga.
Znači li to smrt dosadašnjih dućana s gumama ? Vrlo lako moguće.

U gumarskoj industriji, budućnost već dugo nije bila tako zanimljiva.

Vaš Darko Bat

 

Usluge

Saznajte sve o našim uslugama

Savjeti

Savjeti o vožnji u svim uvjetima

BAT Autoservis

Više od pola stoljeća iskustva