Nakon stoljeća razvoja i usavršavanja, gume su pametije nego ikad. Sada, čini se, počinju i “razmišljati”, odnosno barem davati povratnu informaciju. Dugi niz desetljeća istraživanje i razvoj fokusirao se na materijale, smjesu i konstrukciju – na sve ono gdje su gume sada. Što se promijenilo ? Zadnjih nekoliko godina vidimo pomak prema “pametnim”, “inteligentnim” ili čak “cyber” gumama : zovite ih kako god želite. Glavna razlika u odnosu na gume od prije je da se guma iz pasivne komponente vozila želi pretvoriti u aktivnu.
Guma je postala aktivan subjekt u današnjim umreženim automobilima, dajući povratnu informaciju, ovisno o modelu i vrsti gume, stanju na cesti i uvjetima okoline. Sve te informacije razmjenjuju se s on-board kompjuterom da bi se još bolje optimirale performanse.
Između običnih i “pametnih” guma svjedočili smo izuzetnom napretku u upotrebi ABS-a/ESP-a. U isto vrijeme, sistemi nadzora tlaka u gumama (TMPS) također doživljava svoj procvat. Paralelno s time, nekoliko svjetskih proizvođača guma počelo je ugrađivati RFID tehnologiju u gume (znači, počeli su ih mikročipirati) , da bi osigurali neoborivu identifikaciju iste.
Dovoljno je pogledati nove izloške Goodyeara / Dunlopa iz Salona automobila u Ženevi 2014 (pisali smo o tome), a dosta ostalih proizvođača kreće tim stopama.
Vrlo je logično za očekivati da će se ovako “pametne” gume prvo početi primjenjivati tamo gdje je nabava noih guma izuzetno skupa : radni strojevi, buldožeri, dumperi i sl…znači razne vrste i dimenzije OTR guma. Često puta, nove se gumarske tehnologije testiraju upravo na njima, prije nego što dođu u opću upotrebu. Sljedeći segment upotrebe ove tehnologije spremno čeka : kamionske i autobusne flote. Ne smijemo zaboraviti ni avionske gume.
Čini se, zanimljivo vrijeme tek dolazi..
Vaš Darko Bat