Višak ulja – uništavanje katalizatora i lambda sonde
Imate li u motoru malo više ulja, ne morate brinuti. U uobičajenoj vožnji on će za 10-ak sati doći u normalu. Takvo vozilo ispuštat će plavičasti dim i osjetit če se miris izgorjelog ulja. Kad u motoru imate značajno povećanu razinu, problemi su na vidiku. Tada dio tog ulja, na visokom broju okretaja iz kartera ulazi u komoru za sagorijevanje, preko sustava za provjetravanje bloka motora i preko sklopa klip-cilindar.U komori za sagorijevanje, osim začađenja, neće nastati velika šteta, ali se mogu onesposobiti i uništiti katalizator i lambda sonda. Kod dizelskih motora još je veća opasnost jer može doći do oštećenja filtera čađe, punjenja usisnog kolektora uljem i izazivanja hidrauličkog udara u motoru. Kad ulje iz kartera dospije u komoru za izgaranje, motor počinje sam od sebe nekontrolirano ubrzavati, jer se motorno ulje u komori za izgaranje ponaša slično kao dizelsko gorivo. Tad motor prestaje reagirati na papučicu gasa, ne može se zaustaviti isključenjem paljenja (kontaktnim ključem) te se doslovce može razletjeti.
Manjak ulja – katastrofa pred vratima
Kad se razina ulja spusti ispod minimuma, nastaje opasan manjak koji se prepoznaje po paljenju lampice tlaka ulja. Lampica se najprije pali pri naglom kočenju ili u vožnji zavojima, jer inercijske sile izguraju ulje prema stijenki kartera, pumpa za ulje usisava zrak i pali se lampica ulja. Kad se situacija stabilizira, uljna pumpa opet normalno usisava ulje. Nije dobro kad motor povremeno ostaje bez potrebnog tlaka ulja, odnosno podmazivanja. Manjak ulja u motoru štetan je jer se mala količina ulja više zagrijava od normalne količine. U maloj količini ulja veća je koncentracija nečistoća i krutih čestica, što svakako ne pogoduje motoru. Najpogubnije stanje nastane kad se razina ulja toliko snizi, da pumpa za ulje nema što usisavati pa lampica stalno gori. Tada tlak ulja pada na nulu i podmazivanja nema. Ako vozač nakon paljenja signalne lampice ne prepozna opasnu situaciju i odmah ne ugasi motor, već za nekoliko kilometara u njemu nastaje prava drama. Kad nema podmazivanja, razvijaju se ekstremno visoke temperature, koje dovode do pucanja uljnog filma. Nastaje suho trenje, koje izaziva taljenje metalnih dijelova motora – kliznih ležajeva, rukavaca radilice, kliznih površina cilindara, klipnih karika, bregastog vratila…iznos za popravak ovakve štete postaje enorman..