Tako mi je drago što mogu pisati o ovoj temi. Naime, od kad su se pojavile EU naljepnice na gumama, kao one na bijeloj tehnici, postao sam strašno sumnjičav. Najviše od svega smetala me činjenica da se mnoga svojstva gume sada pokušavaju sažeti u 3 mala slova koja u stvari ne govore ništa. Kočenje na mokrom A ? Super. A znate li da se to odnosi samo na kočenje na ravnoj cesti ? Niti riječi o brzini na kojoj počinje aquaplaning niti o tome kako se vozilo ponaša na kolniku natopljenom kišom, ali u zavoju.

Ocjena A za otpor kotrljanja ? Liči na bajku ali….ne znam koliko ste upoznati s novim gumama kakve imaju te AA oznake, ali vjerujte mi da bi jako rado imao gumu s otporom kotrljanja Ž jer bi konačno osjetio da guma zaista drži. Trenutno imam zimski Goodyear UG 9 ( otpor kotrljanja C) te ljetni Uniroyal RainExpert 3 (otpor kotrljanja C). Obadvije su gume, pogotovo kad se malo potroše u ponašanju na mokrom i subjektivnom osjećaju sigurnosti svjetlosnu godinu bolje od guma s AA oznakom. Tehnički gledano napravit AA gumu nije nikakav problem. Loša je nuspojava da su radi ta dva slova koja se vide na naljepnici zanemarene ostale karakteristike koje su važne vozačima.

Idemo dalje. Njemački je ADAC malo preispitao označavanje guma i otkrio frapantne stvari. U dimenziji 165/70/14 testni je Continental TS 850 imao ocjenu C za mokru podlogu, a imao je najkraći zaustavni put od svih guma. Istu su oznaku C imale i najlošije gume na testu. U dimenziji 205/55/16 najlošiji je bio Avon Ice Touring s putem od 44.3 m i imao ocjenu B, dok je Continental imao zaustavni put od 38.3 m i imao ocjenu C.

Jasno je da se pitate tko je tu lud i kako je to moguće ?

Odgovor je u EU odnosno proceduri testiranja. Pazite, briselsko zakonodavno tijelo još je prije koju godinu htjelo propisati veličinu krastavaca, a onda u ovakvoj životno važnoj stvari donese prokleto manjkavu proceduru testiranja.
Evo, pa prosudite sami :

1. Proizvođači imaju pravo sami provoditi testiranje.
2. Nije propisana vrsta karoserije niti masa vozila (+ – koji %)
3. Nije zadana visina vodenog stupca koji može biti u rasponu 0.5 do 1.5 mm.
4. Nije strogo  zadana temperatura zraka pa raspon za zimsku gumu može biti 2-20 stupnjeva. Napomena : sve renomirane tvornice testiraju gume na točno 7 stupnjeva, s maksimalnom dubinom vode na test stazi.
5. Predviđena razlika među slovnim oznakama je + – 3 metra (!) pa prostor manipulacije odjednom počinje bit gotovo beskrajno velik.

Pričam s mnogim ljudima na poslu, i vjerujte (to vrijedi i za mene), ljudima, pogotovo u manjim klasama automobila, jako fali guma koja nema nikakav “ECO” prefiks u sebi.
Znači, gumu koja će bit odlična na kiši i koja će držati u zavoju, i koja će , kad počne proklizavat proizvoditi zvuk cviljenja gume, a ne kao ove današnje, samo bešumno kliziti a vi ćete imat osjećaj da je ispod kotača maslac a ne cesta…

Vaš Darko Bat

Usluge

Saznajte sve o našim uslugama

Savjeti

Savjeti o vožnji u svim uvjetima

BAT Autoservis

Više od pola stoljeća iskustva